ידועים בציבור חלוקת רכוש

תוכן עניינים

ידועים בציבור חלוקת רכוש

כיום בישראל ישנם לא מעט סוגים שונים של זוגות אשר בוחרים לחיות את חייהם ללא מעבר ברבנות או במוסדות אחרים, לעיתים גם ללא הסכמי ממון או חלופות כמו נישואים אזרחיים. במקרים שכאלו מרבית הזוגות יוגדרו תחת ההגדרה של ידועים בציבור, כאשר הגדרה זו כוללת בתוכה לא מעט זכויות אך לאו דווקא זכויות דומות כמו של זוגות נשואים. לכן במקרים של פרידה עלולים לעלות באוב מגוון מחלוקות ולרבות חלוקה של רכוש בין בני הזוג, ובהעדר הסכם ממון חלוקת הרכוש בין שני בני הזוג עלולה להיות מורכבת.
כיום חלוקה בין בני זוג הנחשבים לידועים בציבור (חלוקת רכוש ידועים בציבור), מתחלקת דרך הסדר "איזון משאבים" וגם תחת הלכת "חזקת השיתוף".

תנאים להגדרת ידועים בציבור

בכדי שבני הזוג יעמדו בהגדרה של ידועים בציבור, עליהם לעמוד תחת מספר תנאים שיובילו במרבית המקרים להכרה שלהם כידועים בציבור. עם זאת חשוב לדעת כי ישנן פסיקות אשר מתייחסות בצורה מקלה לפרמטרים אלו ועלולות להגדיר גם בני זוג אשר אינם עומדים באותם קריטריונים, כזוג ידועים בציבור. 

הקריטריון הראשון הוא ניהול פעיל של משק בית משותף או ניהול כלכלי אחר המורה על שותפת בין שני בני הזוג. קריטריון נוסף הוא במידה ובני הזוג גרים באותו הבית, כאשר הקריטריונים הנוספים מתייחסים להתנהלות זוגית בעלת מאפיינים של בני זוג נשואים וכמובן קיום יחסי אישות.

ידועים בציבור חלוקת רכוש במקרים של פרידה

כאשר מדובר במקר פרידה של בני זוג הנחשבים לידועים בציבור, בית המשפט לרוב ייבחן את מערכת היחסים כמערכת יחסים "נזילה" ולמרות הלכת חזקת השיתוף מכילה בתוכה גם זוגות של ידועים בציבור החלוקה תיעשה בצורה יחסית. עם זאת חשוב לזכור כי כאשר מדובר בחלוקת רכוש של זוגות ידועים בציבור ייתכן וחלוקת הרכוש תחול על כלל הרכוש המשותף, החל מנכסים שנצברו ועד לקרנות פנסיה וגמל. 

אבל בכדי שחלוקה כזו תיעשה בצורה שיווניות וכוללנית כל כך, חשוב לדעת כי היא דורשת מספר תנאים כמו סירוב של אחד מבני הזוג להיפרד או לחתום על הסכם חוזי שיתווה את חלוקת הרכוש או הוכחה של בן הזוג כי היה בעל כוונות שיתוף בין בני הזוג. כמו כן כל מקרה ייבחן לגופו וישכלל בתוכו פרמטרים כמו משך זמן הקשר, נכסים או ילדים משותפים ועוד. מומלץ לבחון את הנושא בסיועו של עורך דין לענייני משפחה על מנת לוודא כי התנאים לחלוקת הרכוש אכן מתקיימים.

הוכחה של ידועים בציבור

בכדי להוכיח כי בני הזוג אכן עומדים בהגדרה של ידועים בציבור, ישנם מספר הגדרות שיוכלו להעיד על כך. אחד מהם הוא הנוכחות של בני הזוג, החל מהופעות הפומביות של הזוג יחד ועד להכרה של בני משפחה וקרובים של הזוג. כל אלו יוכלו לתרום לביסוס מעמדם כ"ידועים בציבור", כמו כן ניתן גם לעשות שימוש בראיות כגון מגורים וילדים משותפים, קריירה משותפת ועוד. כל אלו יכולים לקחת חלק בטיעון הגדרה של בני הזוג כידועים בציבור.  

התייחסות החוק הישראלי לחלוקת רכוש בין ידועים בציבור

בישראל, הליך חלוקת רכוש של ידועים בציבור מתנהל בחוק יחסי ממון בין בני זוג משנת 1973. 

חוק זה נועד להבטיח חלוקה הוגנת ושוויונית של הנכסים שנצברו במהלך הנישואין. כאשר בני זוג נפרדים, הן הרכוש הזוגי והן הרכוש האישי כפופים לחלוקה. רכוש זוגי כולל בדרך כלל נכסים שנרכשו במהלך הנישואין או בשלבים שונים במערכת היחסים, לרבות נדל"ן, כלי רכב, חשבונות פיננסיים, השקעות ועסקים שהוקמו במשותף או על ידי אחד מבני הזוג. רכוש אישי, לעומת זאת, מתייחס לנכסים שהיו בבעלות פרטנית לפני הנישואין או שהתקבלו כירושה או מתנה במהלך הנישואין.

הליכים בעת חלוקת רכוש ידועים לציבור 

בית המשפט לענייני משפחה בישראל מעודד בני זוג להגיע להסכמה ידידותית בנוגע לחלוקת רכוש באמצעות משא ומתן או גישור. עם זאת, אם לא ניתן להגיע להסכמה, בבית המשפט השופט ישקול גורמים שונים, לרבות משך מערכת היחסים, התרומות הכספיות של כל אחד מבני הזוג, הסדר המשמורת של ילדים כלשהם, מצבו הכלכלי והצרכים של כל צד. לבית המשפט ישנה הסמכות לחלק את הנכסים באופן שיראה לו הוגן, אם כי אין זה אומר בהכרח חלוקה שווה.

לסיכום

לסיכום, ידועים בציבור הינם שני בני זוג שאינם רוצים להינשא, או שאינם יכולים להינשא לפי חוקי המדינה/הדין הדתי- אך מנהלים בפועל יחד חיים משותפים משפחתיים.

אז מי הם ידועים בציבור

ידועים בציבור מתייחס לזוגיות  בין שני אנשים שבחרו שלא להיכנס לנישואים חוקיים. הם נמצאים במערכת יחסים מחויבת אך החליטו לא למסד את האיחוד שלהם באמצעות נישואים. מונח זה משמש לעתים קרובות לתיאור זוגות שבחרו במודע לוותר על מוסד הנישואין המשפטי והחברתי.

לזוגות ידועים בציבור יכולות להיות סיבות שונות להחלטתם. לחלקם עשויות להיות אמונות פילוסופיות או אישיות המטילות ספק בנחיצותם או הרלוונטיות של נישואים. ייתכן שאחרים חוו חוויות שליליות עם נישואים בעבר והם מעדיפים לשמור על מחויבותם ללא ההשלכות המשפטיות והחברתיות שיש לנישואים. בנוסף, כמה זוגות לא נשואים עשויים לתעדף אוטונומיה ועצמאות אינדיבידואלית תוך שמירה על שותפות אוהבת ומחויבת.

חשוב לציין שההימצאות במערכת יחסים ללא נישואין אינה מפחיתה מעומק או ממשמעות המחויבות של בני הזוג זה לזה. הם עשויים עדיין לחיות יחד, לחלוק אחריות כלכלית, לתכנן עתיד יחד ולתמוך זה בזה מבחינה רגשית. המונח "זוג לא נשוי" מכיר בכך שמערכת היחסים ביניהם מתקיימת מחוץ להקשר של נישואין, אך היא עדיין צורה תקפה ומכובדת של שותפות.

זוגות לא נשואים עשויים להתמודד עם אתגרים משפטיים וחברתיים מסוימים, מכיוון שהם עשויים שלא לקבל את אותן ההגנות וההטבות המשפטיות שזוגות נשואים מקבלים. עם זאת, מדינות ותחומי שיפוט רבים הכירו בצורך לספק הכרה והגנה משפטית לזוגות לא נשואים, כגון שותפויות אזרחיות או שותפויות ביתיות, שיכולות להציע זכויות וחובות מסוימות.

חלוקת רכוש ידועים בציבור עם עו"ד אברהם הופרט

בסך הכל, המונח "ידועים בציבור" מכיר ומאשר את הבחירה של אנשים שהחליטו לא להתחתן אך עדיין מחויבים זה לזה בצורה משמעותית ומשמעותית. היא מכירה בכך שאהבה ומחויבות יכולות להתקיים מחוץ לגבולות הנישואים המסורתיים ומכבדת את האוטונומיה והסוכנות של הפרטים במערכת היחסים.

ממעמד זה עלולים להיווצר קשים רבים ו/או סכסוכים בעת חלוקת הרכוש, לילדי בני הזוג, לילדיהם מנישואים קודמים, וכן אי נעימויות וספקות רבות הן במהלך החיים המשותפים, במקרה של פירוד או בענייני ירושה ועד כדי קיפוח ו/ו נישול של זכויות הירושה. על כן, מומלץ לבני הזוג לערוך הסכם ממון בכדי להסדיר עניינים מראש, ולדאוג שרכושם יחולק בהתאם לרצונם, מתוך דאגה כך הוא גם בשמירת זכויותיה של ידועה בציבור כלפי בן/בת הזוג לאינטרסים שלהם.

מאחר ועו"ד הופרט הינו נוטריון, מורשה בידי משרד המשפטים, ניתן לאשר לפניו את ההסכם, על פי הוראות כל דין, תוך מתן תוקף משפטי להסכם, כפי שהיה מאושר בפני בית המשפט לענייני משפחה, תוך דיסקרטיות וטיפול מתוך יחס אישי ומקצועי.

שאלות נפוצות

במקרה של חלוקת רכוש בין ידועים בציבור, התהליך מתבצע בהתאם להוראות החוק הרלוונטי ולעקרונות החוקיים של צדק והגינות משפטית. חלוקת הרכוש עשויה להתבצע על פי הסכמה ובסיכון יוזמה של הצדדים, או במקרים שבהם לא ניתן להגיע להסכמה, על פי פסיקת מערער או בית משפט המחייבים חלוקה משפטית של הרכוש.

עורך דין לענייני משפחה וירושה מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים בדיני משפחה, תכנון עיזבון וירושה. כדאי להתייעץ עם עו"ד משפחה כאשר אתם זקוקים לסיוע בתכנון עיזבון, עריכת צוואה, פתרון סכסוכי ירושה או ייצוג בהליכי גירושין והעניינים הנלווים להם (חלוקת רכוש, מזונות , משמורת וכו').

עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע רבות בגישור ופתרון סכסוכים הקשורים בירושה. הוא ינתח את ההיבטים המשפטיים, ינהל משא ומתן בשמכם, ובמידת הצורך ייצג אתכם בבית המשפט. המטרה שלו היא למצוא פתרון הוגן לסוגיות במחלוקת תוך מזעור עימותים ושמירה על קשרים משפחתיים.

גישור ושיטות יישוב סכסוכים חלופיות מספקות גישה לא אגרסיבית ליישוב סכסוכים בדיני משפחה. הם מעודדים תקשורת פתוחה, שיתוף פעולה ומציאת פתרונות מועילים הדדיים. ניתן ולעיתים מומלץ לבחון את האפשרויות הללו כדי לעזור להגיע לפתרון מחוץ לבית המשפט, לחסוך זמן, כסף ולהפחית עימותים.

זה לא הזמן להסס, אני זמין למענך

אשמור על האינטרסים שלך בנחישות ורגישות!