הסכם ממון ידועים בציבור

תוכן עניינים

הסכם ממון ידועים בציבור

הסכם ממון ידועים בציבור יוכל לעשות סדר בין חלוקת הפנסיה, ביטוחים, צוואות ולרבות גם חלוקת רכוש, קניין רוחני ופיזי. הסכם שכזה יאפשר לכל זוג לבצע הפרדה מסודרת בין הרכוש שנצבר עד לתחילת הזוגיות. להלן ההסבר המשפטי המלא.

מי הם ידועים בציבור?

ההגדרה של ידועים בציבור איננה מגיעה דווקא מהסדר חקיקה כזה או אחר, אלא נשאב דרך מספר הגדרות המצויות בחוק אשר מקבעות ברמה העקרונית את ההגדרה לידועים בציבור. בשל כך נשאלת השאלה מי הם הזוגות אשר עונים על ההגדרה של ידועים בציבור? התשובה לשאלה זו עלולה להיות מורכבת, שכן היא מתבססת על פני מגוון ערכאות משפטיות והגדרות שונות, כך למשל קיום משק בית משותף עונה על אחת ההגדרות. מאידך מערכת יחסים ידידותית שתכלול גם יחסי אישות וגם שגרה משותפת ללא ניהול משק בית עלולים להצטייר בעיני השופט כמערכת יחסים של ידועים בציבור. לקריאה נוספת אודות זכויות ידועה בציבור – לחצו כאן.

הסכם ממון עבור ידועים בציבור

אחת ההגדרות החוקיות אשר עוזרות בהגדרה של זוגות ידועים בציבור, נשאבת דווקא מחוק הירושה סעיף 55 אשר מורה כי "איש ואשה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים, ומת אחד אחד ובשת מותו לא היה נשוי לאדם אחר, רואים את הנשאר בחיים כאילו המוריש ציווה לו ירושה על פי דין נשואים." בשל סעיף זה ועוד סעיפים אחרים אשר מקנים זכויות במוסדות ממשלתיים כמו ביטוח לאומי ומס הכנסה, מומלץ כי זוגות ידועים בציבור יצטיידו גם בהסכם ממון.

הסכם ממון ידועים בציבור שכזה יוכל לעשות סדר בין חלוקת הפנסיה, ביטוחים, צוואות ולרבות גם חלוקת רכוש, קניין רוחני ופיזי. הסכם שכזה יאפשר לכל זוג לבצע הפרדה מסודרת בין הרכוש שנצבר עד לתחילת הזוגיות, יחד עם חלוקה של חובות במקרה של פטירת אחד מבני הזוג ובמקרים של הורשת צוואות לצאצאים מנישואים קודמים. הסכם זה יעזור גם במניעת קונפליקטים עתידיים ולא רק במקרה של פרידה, החל מקבלת מתנות משמעותיות, פתיחת עסקים ועד לשאלת מזונות במידה ולבני הזוג קיימים גם ילדים משותפים.

היתרונות של הסכם ממון ידועים בציבור

הסכם ממון מאפשר לזוגות ידועים בציבור להגן על עושרם, השקעותיהם ונכסים יקרי ערך אחרים מפני מחלוקות פוטנציאליות, אתגרים משפטיים או תשומת לב ציבורית לא רצויה. יתרון נוסף הוא שמירה על הפרטיות, שכן על ידי התווית הסדרים פיננסיים בהסכם פרטי, ידועים בציבור יכולים לשמור על רמת סודיות ולהימנע מחשיפה מיותרת של ענייניהם הכספיים. כמו כן יתרון נוסף הוא בהירות וודאות המוצע דרך הסכם ממון , בו ינוסחו היטב מספק קווים מנחים ברורים לחלוקת רכוש, התחייבויות פיננסיות ועניינים קשורים אחרים, תוך מזעור עימותים ומחלוקות פוטנציאליים.

שלבים מומלצים לעריכת הסכם ממון לידועים בציבור

אחת השאלות היא מתי מומלץ לערוך הסכם ממון עבור זוגות ידועים בציבור, אחת ההמלצות היא עוד בקדם מערכת יחסים. זאת בשל שידועים בציבור הנכנסים למערכת יחסים, יכולים לשקול הסכם ממון לפני כניסה לבית משותף. גישה זו מאפשרת פרואקטיביות להגנה על נכסים בודדים ולקביעת גבולות פיננסיים.

כמו כן ניתן ולעיתים אף מומלץ לערוך הסכם ממון, לפני מיסוד מערכת היחסים בין אם בשותפות ובין אם במקרה של נישואין. באופן הזה לפני נישואין או כניסה לשותפות רשמית, הכנה של הסכם ממון תבטיח לכל אחד מהצדדים עמידה בציפיות הפיננסיות תואמות ותאפשר חלוקת נכסים הגיונית במקרה של פרידה. 

יחד עם כל אלו ישנם מקרים מעטים בהם הכנה של הסכם ממון לאחר נישואים או שותפות תהיה רלוונטית.  שכן גם אם הסכם ממון לא נוצר לפני נישואים או שותפות, ידועים בציבור עדיין יוכלו להפיק תועלת מהפקתו בשלב מאוחר יותר, על מנת להבהיר את ההסדרים הפיננסיים ולהגן על האינטרסים שלהם.

נקודות חשובות לפני הפקת הסכם ממון

אחת ההמלצות בעת הכנה של הסכם ממון ידועים בציבור היא קבלת הכוונה מקצועית, זאת בשל שידועים בציבור צריכים להיעזר בעורכי דין מנוסים המתמחים בדיני משפחה ומבינים את הדינמיקה הייחודית סביב מערכת היחסים והחוקים השונים. היוועצות שכזו תבטיח כי ההסכם אכן מכסה את כל ההיבטים הדרושים ותואם לחוקים הרלוונטיים.

לפני הפקת הסכם ממון, חיוני לאסוף ולשקול את המידע הדרוש כדי להבטיח שההסכם משקף במדויק את המצב הפיננסי ואת המטרות של הצדדים המעורבים. בין אם מדובר בהסכם ממון, הסדר גירושין או חוזה עסקי, יש חשיבות מכרעת למידע המתאים ליצירת הסכם ממון הוגן ומקיף. הנה כמה פיסות מידע חשובות שיש לאסוף לפני הכנת הסכם ממון:

דוחות כספיים

התחילו באיסוף דוחות כספיים מכל הצדדים המעורבים. זה כולל דפי בנק, דפי חשבון השקעות, דפי חשבון פנסיה, דפי כרטיסי אשראי וכל מסמך פיננסי רלוונטי אחר. הצהרות אלו מספקות סקירה כללית של נכסים, התחייבויות, הכנסות והוצאות, ומספקות תמונה ברורה של המצב הפיננסי של כל צד.

הכנסה והשתכרות

קבעו את מקורות ההכנסה לכל צד, לרבות רווחי עבודה, רווחים עסקיים, הכנסות משכירות או כל מקורות אחרים. חשוב לאסוף תיעוד כגון תלושי שכר, החזרי מס או דוחות רווח והפסד כדי לאמת את נתוני ההכנסה. הבנת ההכנסה של כל צד חיונית לקביעת תרומות והתחייבויות כספיות.

נכסים והתחייבויות

ערכו חשבון של כל הנכסים וההתחייבויות שבבעלות כל צד. זה כולל נכסי נדל"ן, כלי רכב, השקעות, אינטרסים עסקיים, חובות, משכנתאות, הלוואות וכל נכס או התחייבות משמעותיים אחרים. הערכת שווי מדויקת של נכסים היא חיונית כדי להבטיח חלוקה הוגנת או חלוקה בהסכם הממון.

חובות והתחייבויות

זהו כל חובות או התחייבויות פיננסיות שמחזיקים כל צד. זה עשוי לכלול משכנתאות, הלוואות, חובות בכרטיסי אשראי, הלוואות לסטודנטים או כל חוב אחר. הבנת היקף ההתחייבויות מסייעת בקביעת האחריות לפירעון החוב או הקצאת ההתחייבויות הכספיות בהסכם.

מטרות פיננסיות

יש לדון ולהבין את המטרות והשאיפות הפיננסיות של כל צד. זה עשוי לכלול יעדים לטווח קצר כמו חיסכון לבית או פתיחת עסק, כמו גם יעדים ארוכי טווח כמו תכנון פרישה או מימון חינוך לילדים. הכרת היעדים הפיננסיים מסייעת ביצירת הסכם ממון התואם את מטרות הצדדים.

שיקולים משפטיים

שקלו כל היבט משפטי שעלול להשפיע על הסכם הממון. זה עשוי לכלול תקנות דיני משפחה, השלכות מס, דיני קניין או כל שיקול משפטי רלוונטי אחר. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מוסמך כדי לוודא עמידה בחוקים ובתקנות החלים.

יחד עם קבלת ייעוץ מומלץ גם להימנע מכתיבת הוראות בלתי סבירות, זאת מכיוון שחשוב למצוא איזון בין הגנה על אינטרסים של הפרט לבין יצירת הוראות סבירות והוגנות לשני הצדדים. סעיפים בלתי סבירים או בלתי מתקבלים על הדעת עלולים להפוך את ההסכם לבלתי ניתן לאכיפה.

שאלות נפוצות

הסכם ממון ידועים בציבור יוכל לעשות סדר בין חלוקת הפנסיה, ביטוחים, צוואות ולרבות גם חלוקת רכוש, קניין רוחני ופיזי. הסכם שכזה יאפשר לכל זוג לבצע הפרדה מסודרת בין הרכוש שנצבר לשניים עד לתחילת הזוגיות ולקבוע סדרי חלוקה בתרחישים שונים

עורך דין לענייני משפחה וירושה מתמחה בעניינים משפטיים הקשורים בדיני משפחה, תכנון עיזבון וירושה. כדאי להתייעץ עם עו"ד משפחה כאשר אתם זקוקים לסיוע בתכנון עיזבון, עריכת צוואה, פתרון סכסוכי ירושה או ייצוג בהליכי גירושין והעניינים הנלווים להם (חלוקת רכוש, מזונות , משמורת וכו').

עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע רבות בגישור ופתרון סכסוכים הקשורים בירושה. הוא ינתח את ההיבטים המשפטיים, ינהל משא ומתן בשמכם, ובמידת הצורך ייצג אתכם בבית המשפט. המטרה שלו היא למצוא פתרון הוגן לסוגיות במחלוקת תוך מזעור עימותים ושמירה על קשרים משפחתיים.

גישור ושיטות יישוב סכסוכים חלופיות מספקות גישה לא אגרסיבית ליישוב סכסוכים בדיני משפחה. הם מעודדים תקשורת פתוחה, שיתוף פעולה ומציאת פתרונות מועילים הדדיים. ניתן ולעיתים מומלץ לבחון את האפשרויות הללו כדי לעזור להגיע לפתרון מחוץ לבית המשפט, לחסוך זמן, כסף ולהפחית עימותים.

זה לא הזמן להסס, אני זמין למענך

אשמור על האינטרסים שלך בנחישות ורגישות!